Uppdatering om HIF:s försäljningssiffror & marknadsföring
Det första kvartalet är avslutat, säsongskortsförsäljningen går in i sluttampen och hemmapremiären närmar sig. HIF:s kommersiella chef Reda Chahrour ger oss en uppdatering på hur det går med sponsorintäkterna, säsongskortsförsäljningen, marknadsföringen inför hemmapremiären och hur många biljetter som är sålda.
Privatmarknad
Hur går säsongskortsförsäljningen?
– Vi är jätteglada att pandemin är över och att vi kan återgå till det normala. Vi har självklart respekt för den tid som varit och att köpbeteenden ändrats. Vi har satt en budget på 3 000 sålda säsongskort och såhär lite mindre än en vecka innan premiär är vi nästan där så vi är bekväma med att vi kommer att nå det målet i år.
Vad gör ni för att locka publik till hemmapremiären?
– En premiärmatch mot IFK Göteborg skapar såklart ett intresse men denna match är den där vi investerat enskilt mest resurser på i marknadsföring sedan hösten 2018. Vi arbetar bland annat med:
– Event på Väla torsdagen den 7 april 10-20
– Utomhusreklam Olympia park
– Utomhusreklam Helsingborg C
– Alla digitala skärmar på Väla
– Alla ICA Maxi Helsingborg
– Riktade mejlutskick till tidigare säsongskortsinnehavare & biljettköpare
– Riktade mejlutskick till medlemmar
– Sponsrade inlägg i sociala kanaler
– Föreningserbjudanden
– Affischer i butiker och andra folktäta platser på stan
– Vi ser väldigt mycket framemot att ha ett bra stöd från vår hemmapublik men ser också ett stort växande intresse från IFK Göteborgs supportrar. Vi hoppas att vår hemmapublik kommer för att visa sitt stöd och göra detta till en riktigt härlig hemmapremiär. Alla på HIF är otroligt stolta och glada över all vår publik men vi måste också ge en extra stor eloge till Södra Stå som under hösten skapade en magisk stämning på Olympia trots att publikkapaciteten i hög utsträckning var begränsad.
Hur många biljetter är sålda till matchen?
– Vi har passerat 7 000 sålda biljetter och jobbar just nu mot 10 000. Tillsammans med hela Helsingborg hoppas vi göra hemmapremiären härlig och minnesvärd för att visa fotbolls-Sverige att vi är tillbaka i finrummet.
Arbetar ni med skolsamarbeten och bjuder in ungdomar till matchen?
– I våra skolsamarbetsprojekt ingår tre delar: vi är ute på skolorna och föreläser om vikten av rörelse, hälsosam kost samt diabetes, vi genomför aktiviteter på skolorna där vi tillsammans rör på oss & den tredje delen är självklart att få se en match på Olympia under våren. Alla kommer inte till just premiären men kommer att få se någon match undr våren. Till premiärmatchen har barn och ungdomar från Perstorp/Bälinge IK bjudits in som ett startskott på vårt nyfunna samarbete med Perstorps kommun. Utöver det har vi ett väldigt förmånligt föreningserbjudande som skickas ut till samtliga föreningar i vår region inför varje match. Detta koncept arbetar vi ständigt med för att utveckla och tillsammans med vår akademichef Mikael Dahlberg känner vi att det kommer bli ännu bättre under 2022.
Företagsförsäljning
På årsmötet presenterade ni resultatet för föregående års lokala sponsorintäkter som uppgick till 20 miljoner kronor. För året är budgeten satt på 25 miljoner. Vi är inne i april månad, hur går det?
– Redan förra året kände vi att vi är på rätt väg med vår paketering och rättighetsportfölj. Vi har arbetat väldigt intensivt under vintern, träffat många företag och är jätteglada över responsen vi fått från både gamla och nya partners. Vi har en paketering idag som är bredare tack vare vår flick- & damverksamhet och utvecklingen av det hållbarhetsarbete vi gör. På den lokala sponsringsdelen har vi redan idag en ökning på 20% gentemot föregående år när vi går in i säsongen varav många nya företag vilket naturligtvis är oerhört glädjande. Jämför man med det senaste normalåret i Allsvenskan ligger vi i dagsläget 10% över den siffra vi stängde 2019 på. Vi känner ett stort stöd från våra partners och att vi hittat rätt i vår paketering av rättigheter men självklart arbetar vi med ständig utveckling för att hitta nya, kreativa paketeringar.
– Vi känner att trovärdigheten och varumärket sakta men säkert hittar tillbaka och att vi levererar utifrån de förväntningar som finns på oss. Det är såklart viktigt att vi är trovärdiga och att man ska känna att man får ut något av att samarbeta med oss när vi ingår avtal med partners. Trots detta är vi också medvetna om att vi har en lång väg kvar att gå och är ödmjuka inför det hårda arbete som fortsatt finns framför oss. I takt med att våra intäkter ökar kan vår idag slimmade organisation växa organiskt, därför söker vi en företagssäljare som ska förstärka vår marknadsavdelning.
Vad är den största skillnaden idag jämfört med för några år sedan?
– Vi känner en stark tro på det arbete som HIF gör och att den kommersiella rättighetsportföljen som vi idag erbjuder har en stor trovärdighet i sig. Det gör att företag på ett annat sätt vill verka i symbios med vårt varumärke och tillsammans göra skillnad. Under de senaste åren har vi visat att vi är en klubb i balans, har en stabil ekonomi utifrån förutsättningarna som varit och att vi börjat skapa en trovärdighet med tre år i följd av ekonomiskt plusresultat. Utöver det har vi istället för att lova att vi ska genomföra diverse projekt eller andra åtaganden först fått dessa gjorda och sedan presenterat för partners vad vi gjort. Tidigare berättade vi om vad vi vill göra medan vi idag gör vi det och sedan berättar om vad vi gör.